Top
Oefening met Fitness elastieken voor schouders en rug
Oefening 1 voor de schouders en de rug 
Startpositie:
- Zet je voeten in een "staggered stance" (voeten staan op heupbreedte van elkaar, waarbij één voet voor de andere voet staat, alsof je een stap neemt.). Leg het fitness elastiek onder de voorste voet. Als je met je rechtervoet voor begint, pak je met je linkerhand het fitness elastiek aan de linkerkant vast. De andere hand hoeft het elatsiek niet vast te houden. Begin je met je linkervoet voor, dan pak je met je rechterhand het fitness elastiek aan de rechterkant vast. Er moet een lichte spanning op het elastiek staan. 
- Ga rechtop staan. Let op dat je je knieën niet overstrekt.
 
Oefening:
- Breng je arm, waarmee je het fitness elastiek vast hebt, licht gebogen naar opzij tot boven schouderhoogte waarbij de romp meedraait en kijk met je hoofd je hand na 
- Kom terug in de startpositie (Hou dus een lichte spanning op het fitness elastiek).
- Voor optimaal resultaat dien je bovenstaande stappen 10 tot 12 keer te herhalen. Neem hierna een halve minuut rust waarna je opnieuw 10 tot 12 keer bovenstaande stappen doorloopt. Neem weer een halve minuut rust en herhaal ze nog een keer (kort gezegd: maak 3 series van 10-12 herhalingen). 
- herhaal bovenstaande stappen met je andere arm.
Oefening met Fitness elastieken voor de schouders en de rug.

Met onderstaande oefening train je zowel je schouders als je rug.

Lees voordat je begint met de oefening eerst de disclaimer en de algemene instructie.

Startpositie:
- Zet je voeten in een "staggered stance" (voeten staan op heupbreedte van elkaar, waarbij één voet voor de andere voet staat, alsof je een stap neemt.). Leg het fitness elastiek onder de voorste voet. Als je met je rechtervoet voor begint, pak je met je linkerhand het fitness elastiek aan de linkerkant vast. De andere hand hoeft het elastiek niet vast te houden. Begin je met je linkervoet voor, dan pak je met je rechterhand het fitness elastiek aan de rechterkant vast. Er moet een lichte spanning op het elastiek staan. 
- Ga rechtop staan. Let op dat je je knieën niet overstrekt.
 
Oefening:
- Breng je arm, waarmee je het fitness elastiek vast hebt, licht gebogen naar opzij tot boven schouderhoogte waarbij de romp meedraait en kijk met je hoofd je hand na 
- Kom terug in de startpositie. Hou een lichte spanning op het fitness elastiek.
- Voor optimaal resultaat dien je bovenstaande stappen 10 tot 12 keer te herhalen. Neem hierna een halve minuut rust waarna je opnieuw 10 tot 12 keer bovenstaande stappen doorloopt. Neem weer een halve minuut rust en herhaal ze nog een keer (kort gezegd: maak 3 series van 10-12 herhalingen). 
- herhaal bovenstaande stappen met je andere arm.