Top
rug oefening met trainingselastieken
Fitness oefening voor de bovenrug met trainingselastieken: staande back row
 
Met onderstaande oefening train je je bovenrug met behulp van fitness elastieken.
 
Lees voordat je begint met de oefening eerst de disclaimer en de algemene instructie.
 
Startpositie:
- Plaats het deuranker zodanig dat het elastiek een rechte lijn maakt met je onderarmen als je voor de deur staat. (in onderstaand fragment is een knielende back row te zien, maar wij adviseren de oefening staand uit te voeren ivm het gevaar van overstrekking van het elastiek in knielende positie) Haal het fitness elastiek door de lus en plaats de handvatten aan de uiteinden van het elastiek.
- Ga op één knie zitten. Je andere been staat in een hoek van 90 graden. 
- Pak het fitness elastiek in je handen. Je armen maken een hoek van 90 graden en hou je bovenarmen vlak langs je bovenlichaam. Je handpalmen wijzen naar elkaar toe.
- Hou je rug recht en je schouders laag.
- Zorg voor een lichte spanning op het fitness elastiek
 
Oefening:
- Buig je armen vanuit je ellebogen, waarbij je je ellebogen naar achter beweegt. Knijp je schouderbladen naar elkaar toe. 
- Kom rustig  terug in de startpositie. Hou een lichte spanning op het fitness elastiek.     
- Voor optimaal resultaat dien je bovenstaande stappen 10 tot 12 keer te herhalen. Neem hierna een halve minuut rust waarna je opnieuw 10 tot 12 keer bovenstaande stappen doorloopt. Neem weer een halve minuut rust en herhaal ze nog een keer (kort gezegd: maak 3 series van 10-12 herhalingen).
 
 

Het fragment waarbij de oefening uitgelegd wordt start bij 59 sec.